Zondag 11:00-11:30
Magie van Eva
Konstantyn Napolov
Als toegewijd promotor van hedendaagse muziek is Konstantyn Napolov een van Nederlands meest opvallende slagwerkers. Hij ziet het als zijn missie om nieuw repertoire voor slagwerk te ontwikkelen, nieuwe geluiden te ontdekken en met andere kunstdisciplines samen te werken. Als bedenker van originele projecten werkt hij samen met componisten van over de hele wereld en brengt de speciaal voor hem gecomponeerde werken in premiere. Voorbeelden zijn David Lang, Martijn Padding, Louis Andriessen, John Luther Adams, Tansy Davies en Kaija Saariaho. Om dieper in de oceaan van nieuwe klanken te kunnen duiken vindt Napolov het belangrijk om nieuwe instrumenten te ontwikkelen, zodat niet-bestaande klanken de wereld inkomen. Zo was een van zijn recente creaties “Eva” tot leven gebracht. Dit instrument is in samenwerking met de kunstenaar Rob van den Broek voor een nieuw slagwerk solowerk gemaakt. Te zien en te horen tijdens zijn presentatie over percussieinstrumenten!
Anastasia Kozlova - viool
Eva Tebbe - harp
Konstantyn Napolov - percussie
Zondag 11:30-12:30
Roaring Twenties 100 jaar later
De roaring twenties van de vorige eeuw waren het startschot voor de moderne, geavanceerde tijd waarin we nu leven. Een tijd waarin de wereld profiteert van alle technologische ontwikkelingen en toegenomen vrijheid. Maar door diezelfde ontwikkelingen staat onze wereld ook behoorlijk op zijn kop: een pandemie, klimaatverandering, veranderende machtsverhoudingen. Tegelijkertijd zijn er inspirerende tegenbewegingen die de levensomstandigheden van mens, dier en natuur op onze geliefde planeet trachten te verbeteren.
Dit programma opent met composities uit de roaring twenties van de vorige eeuw van Vaughan Williams en Henriette Bosmans en vervolgt al snel met hedendaagse werken waarin vogels, natuur en meditatieve patronen een bijzondere rol hebben.
Geniet van de zeldzame combinatie van percussie, harp en viool: de heel verschillende kwaliteiten van deze instrumenten toveren samen een magische orkestrale klankwereld.
Henriëtte Bosmans, Ralph Vaughan Williams, Louis Andriessen
Kate Moore, Arvo Pärt, Lou Harrison
Zondag 12:45-13:45
Boheemse Burlesque
Alma Quartet
Van een opgewekte en diep melancholische trip langs het Wenen van de jaren '20 met Korngold tot een desolaat en emotioneel visueel spektakel uit Bohemia van Schulhoff.
Het 2e strijkkwartet van Erich Wolfgang Korngold is een ode aan de stad Wenen met knipogen naar Johan Strauss II. Korngold schreef het werk vlak voordat hij naar Hollywood vertrok en het zit dan ook vol met romantische en filmische karakters.
Erwin Schulhoff was een vrijwel ‘vergeten’ componist die door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog een kort bestaan heeft mogen genieten. Een fervent liefhebber van jazz en nieuwe muziek, Schulhoff zocht naar zijn eigen muzikale taal en vond die al gauw in de esoterische en mysterieuze sferen die typerend zijn voor de componisten uit Bohemia zoals Janacek, Mahler en Dvorak.
Marc Daniel van Biemen - viool
Benjamin Peled - viool
Jeroen Woudstra - viola
Clément Peigné - cello
Juul de Metz - paaldans
Zondag 14:00-15:00
Roaring Twenties
Calefax Reed Quintet
Componisten in het begin van de twintigste eeuw leefde in een muzikaal kantelend tijdperk. De romantiek liep op zijn laatste benen, Europa snakte naar nieuwe inspiratie. Daarnaast voltrok zich in Europa een slachting van een ongekende omvang en aard: de Eerste Wereldoorlog. In de daaropvolgende jaren likte het continent haar wonden, herdacht de gevallenen en overdacht de gebeurtenissen.
De Verenigde Staten van Amerika, nog altijd een betrekkelijk nieuwe natie, hadden relatief weinig geleden. Het land had weliswaar een belangrijke militaire rol gespeeld en daarbij vele jonge levens verloren, maar het slagveld lag vanzelfsprekend duizenden kilometers van huis. De economie had niet onder de oorlog geleden, sterker nog, de wapenindustrie had er een substantiële bijdrage aan geleverd. Amerikaanse huishoudens beschikten ineens over producten waarvan ze voorheen slechts konden dromen: automobielen, radio’s, de eerste wasmachines! Er werd gedanst in danshuizen en men ging naar de bioscoop. Op de radio klonk jazz: de “Roaring Twenties” waren aangebroken.
Jazz, luxe, individualisme, films, maar ook vrouwenemancipatie, nieuwe kledingstijlen en het nog steeds populaire ‘bob-kapsel’. De Roaring Twenties vonden langzaam hun weg naar Europa na de Eerste Wereldoorlog. In dit programma laat Calefax horen hoe George Gershwin klassiek en jazz laat samensmelten tot zijn fenomenale Rhapsody in Blue, waarna de muzikanten dansen op het randje met de Berlijnse criminelen en prostituees uit Kurt Weills Dreigroschen-Suite. Een muzikale doorsnede van een roerige tijd.
Oliver Boekhoorn - hobo
Bart de Kater - klarinet
Raaf Hekkema - saxofoon
Jelte Althuis - basklarinet
Alban Wesly - fagot
Zondag 15:00-15:45
Workshop Shim Sham
Swing in Utrecht
Shim Sham is en van de bekendste en leukste dansen uit de jaren 20 en gebaseerd op tap dans, jazz en charleston.
Swing mee op meeslepende muziek en leer dansen à la de jaren 20.
Deze dans is ook zeer geschikt als solo dans.
Workshop voor jong en oud.
Zondag 15:45-16:45
Tony Overwater's Hot Club de France
Tony Overwater - contrabas
Julia Philippens - viool
Maarten van den Grinten - gitaar
Reinier Voet - gitaar
Terwijl in Amerika de swing bands furore maakten ontstond er in Frankrijk een andere vorm van Jazz. Musici als Django Reinhardt, Stephane Grappelli en anderen ontwikkelden een stijl die later bekend zou worden als Hot Club de France.
Twee gitaren, een viool en een bas in een intens en intiem samenspel.
Speciaal voor deze gelegenheid nodigde Tony Overwater drie geweldige musici uit, violiste Julia Philippens, bekend van Fuse, gitarist Maarten van der Grinten en de in Hot club de France gespecialiseerde gitarist Reinier Voet. Samen spelen ze een hedendaagse versie van de Hot Club de France en zullen het festival op swingende wijze afsluiten.
Zondag 17:00-18:00
MURAKAMI
Samen met vocaliste Sanne Huijbregts en visual artist V&J geeft het ensemble Ikarai een nieuwe draai aan Haruki Murakami’s legendarische verhaal ‘Kafka on the Shore‘. In MURAKAMI neemt Ikarai het publiek mee in de geest van de schrijver Murakami.
Vissen die uit de lucht vallen, pratende katten, filosoferende prostituees, plekken waar tijd niet bestaat en gedachten die waarheid worden. Op basis van teksten van schrijver Frank Siera speelt Ikarai muziek die de magie van Murakami vat in een filmische combinatie tussen klassiek en jazz.
Improvisatie, compositie en vertelling smelten samen tot een nieuwe vorm van concertbeleving: de wereld van een schrijver, vertaald naar muziek.
Julian Schneemann – piano
Jeroen Batterink – drums
Tessel Hersbach – viool
Yanna Pelser – altviool
Bence Huszar – cello
Camiel Jansen – contrabas, compositie